Hogyan járulhatunk hozzá immunrendszerünk megfelelő működéséhez?

Hogyan járulhatunk hozzá immunrendszerünk megfelelő működéséhez?Nehéz időszak elé nézünk. Nyakunkon az ősz, az influenza szezon, rengeteg stressz ér minket és D-vitamin raktárunkat sem ártana feltölteni a napfénymentes évszakra. Bevallom őszintén, én mindig akkor betegszem le, amikor hirtelen lehűl az idő, szinte egyik napról a másikra. Én még mindig pólóban szaladgálok, amikor észreveszem, hogy az emberek többségén már minimum egy pulóver van.

 

Most sem történt ez másképp, azzal a különbséggel, hogy első babánkat várjuk a pocakban, így különösen figyelni szeretnék, nehogy beteg legyek. Szerencsére enyhe torokfájással megúsztam, mert időben elkezdtem a jolly joker módszeremet alkalmazni, ami nem más, mint a parajdi sós vizes gargalizálás, de ne szaladjak ennyire előre, erről majd később.

 

Amiről most írni szeretnék nektek, várandósoknak, szülőknek és mindenkinek, aki olvassa e sorokat, hogy szerintem mi fontos ahhoz, hogy megfelelően felkészüljünk a téli időszakra.

 

Védőnőként és várandósként hogyan készítem fel immunrendszeremet a télre, hogyan töltekezem?

várandós, édesanya, gyermek születik

Mozgás

Az első és egyik legfontosabb, a mozgás. Mindenkinek más az állóképessége, más az, amennyit bír. Már napi 10-20 perc sétával nagyon sokat tehetünk az egészségünkért.Én nagyon sokat táncoltam várandósságom előtt, hiszem azt, hogy a tánc tényleg gyógyító hatással bír. Aztán sajnos veszélyeztetett várandós lettem, így nagyon sok fekvés után most óvatosan építem fel a mozgást, egyelőre marad a kismamatorna és a hol rövidebb, hol hosszabb séták.

 

Tudatos jelenlét

Vegyük észre magunk körül a szépet, a jót! Éljük meg tudatosan a jelent! Hogy ez mit jelent számomra? Azt, hogy nem rohanok át az erdőn séta közben, hanem meg-megállok és odafigyelek a fenyők illatára, meghallom a madarak csicsergését, észreveszem a növények szépségét. Sőt, mostanában magammal viszem a fényképezőgépemet és megörökítem a növényeket, a leveleket, virágokat, terméseket. Figyeld meg a körülötted lévő színeket is!

 

Vitaminok

Ilyenkor szoktam vitaminokkal is feltölteni szervezetemet. A D-vitamin szedése nagyon fontos, különösen az őszi-téli időszakban. Én, az orvosom javaslatára napi 6000 NE egység D-vitamint (Bioextra vagy Gál D-vitamin, mikor melyik van itthon) szedek. Ez az érték azonban egyénileg változhat, életkörülményektől, nemtől, kortól függően. Mindenképpen orvosunkkal egyeztessünk arról, hogy nekünk mennyi D-vitamin mennyiség szedése az ajánlott. Nagyobb mennyiségben a tojássárgája, a máj, olajos halak tartalmazzák, illetve a D-vitaminnal dúsított funkcionális élelmiszerek. Melyik napszakban ajánlott a szedése? Mivel zsírban oldódó vitaminról van szó, így a legtáplálóbb étkezésem után veszem be, hogy a legjobban tudjon hasznosulni. Szoktam szedni még C vitamint (én az aszkorbinsav port szedem, napi 4000 mg-nak megfelelőt)! Ne felejtsünk el mellé bő folyadékot fogyasztani, illetve vesekövesek, arra hajlamosak vigyázzanak vele! Igyekezni szoktam, hogy zöldségekből, gyümölcsökből pótoljam (pl. paprika, paradicsom) elsősorban, hiszen sokkal több szívódik fel ezekből. Reggel szoktam szerves szelént, este pedig szerves cinket szedni. A szelén a hormonrendszer, szív, máj, méregtelenítés támogatója, a cink a fehérvérsejtjeink, így az immunrendszerünk fő nyomeleme. Komplex vitamint csak most szedek, várandósságom előtt sokszor elfelejtettem, így kimaradt. Ezt délben szoktam bevenni, a jobb hasznosulás érdekében. Azt szokták mondani, hogy immunrendszerünk nagymértékben függ bélrendszerünk állapotától. Én is ezt tanultam a főiskolán, így mindig odafigyelek az egészséges, normális bélflóra fenntartására. Ennek érdekében szedem a téli időszak előtt, stresszhelyzetben, antibiotikum szedésekor, immunrendszer legyengülésénél, puffadásnál a Protexin Candies Plusz kapszulát napi kétszer, főétkezésnél. Mivel én hajlamos vagyok a candidára, ezért szedem ezt a verzióját, de mindenki másnak tökéletes lehet a Protexin Balance kapszula is.

 

Étkezés

Igyekszem odafigyelni étkezésemre. Minden nap eszem zöldségeket, gyümölcsöket, magvakat, amiből nagyrészt fedezem vitamin szükségletemet. Várandósként azért kiegészítem a fent felsorolt vitaminokkal, hogy se én, se a babám ne szenvedjen hiányt.

 

Légutak tisztítása

Az éjszakák egyre hidegebbek, közeledik a fűtési szezon. Bevallom, mi már bekapcsoltuk a fűtést is. Van ezzel még valaki más is így? A lakást ilyenkor szoktam felkészíteni a párásításra, mert nagyon nem szeretem, amikor száraz a levegő, ráadásul ez a légutaknak sem tesz jót. Én parajdi párologtató sót használok, majdnem minden helységben. Azért szeretem, mert 990 forintból egy egész szobát tudok párásítani igazi parajdi sóval és ha úgy érzem, akkor csepegtetek bele illóolajat is. Ez a módszer nem csak nekünk, felnőtteknek, de kisgyermekeknek különösen ajánlott! Egyszerű a használata, fogok egy üvegtálat, teszek alá egy kis tányért (ha kicsapódik a só, akkor legye hova csepegnie), beleteszem a párologtató sót, öntök rá annyi vizet, hogy épp hogy ellepje és várom, hogy hetek alatt a só kicsapódjon. Ráadásul, lakásunk dísze is, mert szerintem gyönyörű!
A párologtató sót itt tudjátok megvenni:  https://eletso.hu/parajdi-so-bolt/parajdi-parologtato-so-1kg/.

Így néz ki otthonunkban:

párologtató só, párásítás, lakás dísze, olcsó, egészséges
Az előszobában.
párologtató só, párásítás, lakás dísze, olcsó, egészséges
A hálószobában.

Nyugodt alvás

Nálunk alap felszereltségnek számít a parajdi sóval töltött sópárna. Nem csak a téli időszakban, hanem minden nap a fejem mellett tartom, így sokkal nyugodtabbak az éjszakáim. Ha lebetegszem, segíti a könnyebb légzést, enyhíti felső légúti panaszaimat. Várandósként tapasztaltam meg, hogy az éjszakai alvás már nagyon nehezen megy, sokszor felébredek, nehezen alszom vissza. Így beszereztem egy levendulával töltött sópárnát is, ami nagymértékben hozzájárult a nyugodtabb alvásomhoz. Természetesen mindenféle párnákkal kipárnázom még magam, így a pozíció is segítség lehet. 😀
A sópárnát itt vásárolhatjátok meg, ha még nektek nincs: https://parajdisoparna.hu/
Azt elfelejtettem, hogy kisgyermekeknek alap felszereltségnek tartom. A fogzás időszakában elősegítheti a nyugodtabb alvást, nem is beszélve számos más előnyéről (felső légúti panaszok csökkentése például). Figyelem! Kizárólag a kiságy sarkához téve, nem párnaként használva! Ha megszületik a babánk, én mindenképpen beszerzek egyet!
A parajdi sópárnát itt tudjátok megvenni: https://parajdisoparna.hu/

 

Én idő

Én idő beiktatása! Nagyon fontos! Ami engem illet, sokat szoktam olvasni, most kezdtem el horgolni (egy babatakarót, de ez igen lassan megy… 😀 ), kertészkedem, kavicsot festek, zenét hallgatok, klubokba járok (pl. most voltam egy mosipelus klubban, nagyon jót beszélgettünk). Tudom, hogy ezt várandósként, első gyermeket várva, itthon táppénzen sokkal könnyebb megvalósítani. De amikor dolgoztam és még nem vártam babát, akkor is igyekeztem megoldani, hogy legalább heti 3×1 óra én időm lehessen. Akkor táncolni jártam, a NIA táncra, amit mindenkinek szívből ajánlok, elsősorban édesanyáknak, akik feltöltődésre vágynak, kiszabadulni a hétköznapokból, akik úgy érzik, már minden energiájukat felemészti az anyaság. Mert igen, van ilyen, nem kell szégyellni, tenni kell érte, töltekezni! Mindenki találja meg a maga hobbiját, törődjünk a lelkünkkel is egy kicsit! Párunk támogatása nagyon fontos ebben. Én nagyon szerencsésnek mondhatom magam, mert olyan férjem van, aki mindenben is támogat és tudom, hogy remek édesapa lesz belőle!

 

Szeretném felhívni a figyelmet, hogy a cikkemben szereplő tartalom nem  orvosi ajánlás, mindenki egyeztessen saját orvosával, amikor valamilyen terápiába kezd vagy vitamint kezd el szedni!

Örülök, ha hasznosnak találjátok a cikket és megosztjátok, hogy másokhoz is eljusson. A jövőben szeretném több tartalommal is feltölteni oldalamat. Ha van olyan téma, ami érdekel titeket, kérlek jelezzétek és én igyekszem megírni. 🙂

Kovács Nikoletta, védőnő

MEGOSZTÁS

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.